سختی گیر رزینی چیست؟

رسوب آهک و املاح معدنی موجود در آب ماده نامطلوبی است که با فراهم کردن زمینه برای خرابی تجهیزات، اغلب بویلر آبگرم، ماشین‌های ظرفشویی، پنل‌های خورشیدی و ایجاد لکه بر روی سطوح کاشی حمام، ظروف و غیره، راحتی ما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

نرم شدن آب با استفاده از سختی گیر رزینی انجام می شود که آهک را در آب نگه می دارد. آب قبل از عبور به شبکه محلی از رزینهای آنیونی و کاتیونی موجود در سختی گیر رزینی عبور می کند. رزین تبادل یونی آهک را در آب نگه می دارد و شبکه آب بدون آهک به آن می دهد. توانایی رزین برای ذخیره آهک محدود است. پس از رسیدن به این ظرفیت، رزین با حذف آهک از رزین با آب نمک بازسازی می شود و به این ترتیب ظرفیت رزین برای حفظ آهک مجدداً تنظیم می شود. استفاده از شیرهای تمام اتوماتیک برای بازسازی رزین ها ارجحیت دارد.

ماشین لباسشویی با آهک موجود در آب دچار انسداد لوله و منافذ و نتیجتا خرابی می گردد. استفاده از آب بر پایه آهک تصفیه شده امکان 4 نوع صرفه جویی را فراهم می کند.


1-مصرف مواد شوینده و شامپو را کاهش می دهد.

2-هنگام شستشو با آب نرم شده چون مواد شوینده و شامپو نفوذ بهتری دارند با مصرف کمتر نتیجه بهتری حاصل می شود.

3-مصرف برق را کاهش می دهد.

آهک پایه آب مقاومت دیگ‌ها، ماشین‌های لباسشویی، ماشین ظرفشویی و سایر دستگاه‌های مشابه را پیچیده می‌کند. به همین دلیل هنگام گرم کردن آب، برق بیشتری مصرف می شود. زمانی که از آب غیرآهکی استفاده می شود، این دستگاه ها برق کمتری مصرف می کنند.

4-کاهش هزینه های تعمیر شبکه

آب سخت زیاد منجر به خرابی شبکه، شیرها و عناصر اتصال آنها و غیره می شود. این منجر به هزینه های تعمیر بالا می شود. ممکن است برای تعمیر قطعه ای که به دلیل رسوب آهکی کار نمی کند نیاز به شکستن و کاشی کاری باشد. استفاده از آب نرم شده این خطرات را کاهش می دهد و هزینه های تعمیر شبکه را کاهش می دهد.

5-کاهش هزینه های تعمیر تجهیزات

از آنجایی که تجهیزات مشکلی با آب ندارند، در هزینه تعمیرات صرفه جویی می کنند. با سیستم های سختی گیر رزینی گروه صنعتی سازآب می توانید یک سیستم نرم کننده داشته باشید و راحتی را با هزینه ای مقرون به صرفه تجربه کنید. با نصب تیم حرفه ای شیرهای الکترونیکی یا شیرهای مکانیکی تمام اتوماتیک ما در ورودی شبکه از آب بدون آهک بهره مند شوید. سختی گیر رزینی در اندازه مناسب چه برای خانه ای که 3 نفر در آن زندگی می کنند و چه برای هتلی که همزمان 300 نفر را در خود جای دهد و یا برای اتاق غذاخوری که غذا برای 600 نفر در یک زمان را سرویس دهی می کند، قابل استفاده است. سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک ما از نمک برای شستشو و احیا رزین ها استفاده می کنند. برای ظرفیت، تجزیه و تحلیل ویژگی آب و توصیه های سیستم با ما تماس بگیرید.

سختی آب چیست؟

سختی آب درجه کلسیم و منیزیم درجه کربنات کلسیم (آهک) محلول در آب را نشان می دهد. هر چه دما بالاتر باشد، ظرفیت حلالیت در آب برای سختی موقت کمتر است. میزان آهک آزاد شده به صورت کریستال های کوچک در طی فرآیند گرمایش باعث ایجاد مشکلات زیادی در بویلرها، سیستم های خنک کننده و برج خنک کننده و ... می شود.

سیستم های رطوبتی عبارتند از: ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، قهوه ساز، سر دوش و غیره. رزین های تبادل یونی یون های کلسیم و منیزیم را جذب می کنند (سختی) و جایگزین یون های سدیم می شوند که برای سیستم های آبی کمتر مشکل ساز هستند.

قشربندی ایجاد خواهد کرد. سختی گیر رزینی آب می توانند دوبلکس یا تک تانک باشند. هر دو سیستم کاملا اتوماتیک هستند. دوره بازسازی را می توان بر اساس توان عملیاتی، زمان یا دشواری کنترل کرد. مشکل آب صنعتی شما هر چه باشد، ما می توانیم ایده آل ترین و در عین حال موثرترین سختی گیر رزینی مورد نیار کاربری را برای شما ارائه دهیم.

روش های شیمیایی سختی گیری آب :

بدن ما تا 25 درصد مواد معدنی را از آب دریافت می کند. بنابراین کیفیت آب به طور مستقیم بر سلامت ما تأثیر می گذارد. از این گذشته، از طریق او فرآیند جذب محصولات، از جمله مواد مضر، بسیار سریع پیش می رود. بنابراین، برای جلوگیری از مشکل، آب باید نرم شود. در این مقاله به بررسی مقدار بیش از حد نمک های سخت در آب می پردازیم.

از این مقاله یاد خواهید گرفت:

چرا آب باید نرم باشد؟

راه های نرم شدن آب چیست؟

چه فیلترهایی می توانند آب را نرم کنند؟

سیستم اسمز معکوس چقدر خوب است؟

چرا نرم شدن آب یک مشکل فوری برای خانه است

سختی آب چیست؟ این مفهوم حاکی از آن است که آب حاوی نمک های فلزات قلیایی خاکی است. هر کشوری معیارهای خاص خود را برای تعیین سختی آب آشامیدنی دارد. به طور رسمی، نشانگر سختی آب بر حسب درجه اندازه گیری می شود و با درجه ای برابر با 1 meq / l مطابقت دارد. آستانه مجاز نباید بیش از 7 میلی گرم در لیتر باشد. سختی آب به شرح زیر طبقه بندی می شود:

کمتر از 1.5 mg-eq/L - آب بسیار نرم ( فوق خالص ).

از 1.5 تا 4 mg-eq/L - آب شیرین.

4 تا 8 mg-eq/L - آب با سختی متوسط.

از 8 تا 12 mg-eq/L - آب سخت.

بیش از 12 mg-eq/L - آب بسیار سخت.

اینها استانداردهای آب آشامیدنی مورد استفاده برای مقاصد اقتصادی و خانگی هستند. برای تجهیزات، به عنوان مثال بویلرها، حتی استانداردهای سخت گیرانه تری تعیین شده است. و این تعجب آور نیست، زیرا بویلر آبگرم و بخار باید به درستی کار کند و آب سخت می تواند منجر به خرابی آن شود. چرا آب حاوی مواد سخت و املاح معدنی مضر است؟ استفاده از آن منجر به اختلال عملکرد دستگاه گوارش و مشکلات حرکتی معده می شود. نمک ها به تدریج در بدن جمع می شوند، درد مفاصل و سنگ در کیسه صفرا و کلیه ها ظاهر می شود. علاوه بر این، این مواد روی پوست و مو رسوب می کنند. رسوبات نمک در وسایل حتی دیگ بخار، ماشین لباسشویی، لوله کشی... این آب برای کتان هم مضر است. خطوط لوله را از بین می برد. همانطور که رسوب نمک در قطعات تجهیزات ضریب انتقال حرارت را کاهش می دهد، مصرف سوخت نیز کاهش می یابد. لذا رقیق سازی آب برای منزل و تولید در صورت عدم رعایت استانداردها اکیداً توصیه می شود.آب با سختی بالا از چاه بیرون می آید، چنانکه در بستر زمین همه بدون استثنا دارای املاح معدنی بالایی هستند و از اینرو آب چاه و آبهای زیرزمینی برای استفاده نیاز به نرم شدن دارد. از کجا می فهمید که آب نیاز به سختی گیری و نرم شدن دارد؟  این با تعدادی نماد به شرح زیر نشان داده می شود:


لباس ها بعد از شستن محکم هستند، لکه های سفید روی آن دیده می شود.

مواد شوینده بیشتری نسبت به توصیه سازنده مورد نیاز است و به اندازه کافی کف نمی کند.

دیواره های بویلر آبگرم یا بخار ، آبگرمکن های دیواری با فلس پوشانده شده است.

پس از انجام اقدامات بهداشتی، پوست خشک و سفت به نظر می رسد.

قبل از نرم کردن آب در خانه، از ترکیب آبی که از منبع آب شما می آید مطلع شوید. آنالیز شیمیایی انجام دهید. توصیه ها: اگر در یک خانه روستایی (کلبه یا اقامتگاه خصوصی) زندگی می کنید، سپس یک نصب خودکار را برای نرم شدن مداوم آب انتخاب کنید. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی و افزایش طول عمر لوازم خانگی باید از آب نرم و سختی گیر رزینی استفاده کرد. تنظیم خودکار که به طور مداوم آب را نرم می کند، برای استفاده در خانه های ویلایی و روستایی مناسب است. انتخاب دقیق سیستم تنها پس از تعیین ترکیب آب امکان پذیر است، از این نظر انجام آن بدون تجزیه و تحلیل شیمیایی غیرممکن است.

چگونه آب را برای خانه نرم کنیم؟

روش های مختلفی برای نرم کردن آب وجود دارد: شیمیایی، مکانیکی و فیزیکی. بنابراین، خشکشویی با کمک معرف ها انجام می شود، مکانیک استفاده از موانع فیزیکی و ابزار فیزیکی است که از نیروهای طبیعت استفاده می کند، به عنوان مثال مغناطیس. گاهی این روش ها برای رسیدن به بهترین نتیجه ترکیب می شوند. چنین روش تمیز کردن نیز در برخی موارد انتخاب شده است. این با سختی آب، اندازه خانه تعیین می شود. در مرحله بعد، روش های معمول نرم کردن آب را برای خانه خود در نظر بگیرید.

خشک شویی. معرف های خاصی به نام منعقد کننده استفاده می شود. در نتیجه برهمکنش کلسیم و منیزیم، یک ترکیب نامحلول تشکیل می شود که به تدریج روی دیواره های فیلتر رسوب می کند. آهک، سودا، آب گازدار، فسفونات ها به عنوان معرف استفاده می شود. این روش فقط برای تصفیه فنی آب مناسب است، به عنوان مثال، در یک اتاق دیگ بخار.

تمیز کردن پلی فسفات : این روش ساده و مقرون به صرفه برای تمیز کردن معرف ها از آب صنعتی نرم می شود. نمک سخت و پلی فسفات سدیم واکنش می دهند، سپس یک لایه نامحلول تشکیل می شود که از کلسیم و پلی فسفات منیزیم تشکیل شده است و در عین حال آب با یون های سدیم اشباع می شود.

تضعیف با تبادل یونی : این یک فناوری اقتصادی است. آب از یک فیلتر نرم کننده پر از رزین تبادل یونی عبور می کند. پس از عبور دومی، در نتیجه واکنش تبادل یونی، رزینی از یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب و همچنین فرآیند غنی سازی مایع فیلتر شده با یون های سدیم تشکیل می شود که برای سلامتی و تندرستی بی ضرر است. تجهیزات انسانی آغاز شده است. یکی از مزایای این فناوری این است که رزین تبادل یونی قابلیت احیاء، یعنی بازیابی آن را دارد. برای این کار کافی است رزین را بشویید که در آن از نمک معمولی استفاده می شود. بسیاری از سختی گیرهای رزینی مجهز به کنترل چند پردازنده ای هستند که فعال سازی خودکار لازم حالت بازسازی را فراهم می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سختی گیر رزینی به وب سایت سازآب مراجعه نمایید. 


یکشنبه 29 خرداد 1401
بؤلوملر :